Vaccinationer

Ved en vaccination giver dyrlægen en vaccine til dyret i form af en injektion enten subkutant (under huden) eller intramuskulært (ind i musklerne). Vaccinen er en væskeopløsning af svækkede eller dræbte mikro-organismer, svarende til de rigtige sygdomsfremkaldende mikroorganismer, som man ønsker at beskytte dyret imod.

Vaccinationen

Processen bevirker en immunisering af dyret, der 8 dage efter begynder at danne antistoffer mod de indsprøjtede antigener (proteiner fra mikroorganismer). Dyret er først fuld beskyttet efter 3 uger, herefter forsvinder antistofferne igen fra blodet langsomt i løbet af 1-2 år afhængig af hvilke sygdomsorganismer det drejer sig om. Er det første gang dyret er vaccineret mod en bestemt sygdom, gives en 2. gangs vaccination 1 md. efter den første, for at nå et tilstrækkeligt højt niveau af antistoffer.

Herunder ses hvilke typer af vaccinationer vi tilbyder:

Vaccination af hund

Når du køber din hund, så spørg efter dens vaccinations attest, som skal være underskrevet af en dyrlæge. Er den ikke vaccineret eller er du ikke sikker, så gå til dyrlægen og få et sundhedstjek og vaccination for minimum hundesyge og parvovirus diarre, evt. tillige smitsom leverbetændelse (virus hepatitis), kennel-hoste og leptospirose.

Hvalpe vaccineres første gang når de er 8 uger, den gentages 4 uger senere og derefter igen ved 1 års alderen. Det anbefales at revaccinere hvert år derefter. Hvalpen kan vaccineres igen ved 16 uger, hvis der ønskes højere sikkerhed på niveuet af antistoffer eller hunden bor i et særligt udsat område eller fx anvendes til jagt.
Hvalpen får antistoffer fra moderen via modermælken, når den dier. Det er derfor vigtigt at holde tæven vaccineret inden den bliver drægtig. Den må ikke vaccineres når den først er drægtig, idet dette kan skade fostrene.
Vaccination mod rabies (hundegalskab) kræves ved rejse til udlandet. Se rejse med hund og kat.

De sygdomme der vaccineres for:

Hundesyge:
Udbredt virus sygdom i hundebestande, der ikke er beskyttet ved vaccination. Der ses diarre, feber, flåd fra næse og øjne. Hunden bliver udmagret. Sygdommen kan være dødelig. Hvis hunden overlever, kan ses senvirkning på nervesystemet i form af kramper.

Parvo virus diarre:
Tarminfektion. Meget smitsomt (smitter via afføring). Giver diarre ofte blodtilblandet, opkast, dehydrering (væskemangel). Tit dødeligt forløb, især unge og gamle hunde. Det er nødvendigt med hurtig behandling med væske og saltopløsning (elektrolyt opløsning) for at redde hunden.

Kennelhoste:
Smitsom sygdom, der skyldes flere forskellige bakterier og vira. Der kan vaccineres mod den mest almindelige virus og den mest almindelige bakterie. Sygdommen giver hoste og lungebetændelse. Hunden overlever som regel, men der kan være langvarig tør hoste evt. kronisk lungebetændese.

Smitsom leverbetændelse (virus hepatitis):
Leverbetændelse. Der ses feber, diarre, lever- og nyre skader, uklarhed i øjet. Kan være dødelig for hvalpe.

Leptospirose:
Bakteriel infektionssygdom. Giver feber, opkast, dehydrering, lever -og nyre skader. Kan være dødeligt forløbende hvis nyreskaderne er store. Bakterien spredes via urin fra andre hunde og fra rotter. Kan smitte til mennesker. Sygdommen er særligt udbredt i København og andre områder med stor rottebestand. Vaccination er derfor særlig vigtig af byhunde og hunde der tager gnavere.

Vaccination af kat

Når du køber din kat, så spørg efter dens vaccinations attest, som skal være underskrevet af en dyrlæge. Har katten ikke tidligere fået vaccination eller er du ikke sikker på at den har fået, så gå til dyrlægen for et sundhedstjek og vaccination mod kattesyge, katte influenza og calici virus. Killingen vaccineres ved ca 12 uger og igen 4 uger senere. Gentages ved 1 års alderen og hvert år derefter.
Killingen kan vaccineres ved 8 uger, men skal stadig vaccineres igen ved 12. og 16. uge og 1 år.

De sygdomme der vaccineres for:

Kattesyge (panleukopeni):
virusinfektion. Den mest udbredte katte sygdom i bestande af katte, der ikke er vaccineret. Der ses feber, opkast, diarre, dehydrering, flåd fra næse og øjne, leukopeni (nedsat antal hvide blodlegemer). Ukoordinerede bevægelser.

Katte Leukæmi:

Katteinfluenza:
Vaccination mod katteinfluenza omfatter 2 forskellige vira, som i sine symptomer ligner hinanden.
Rhinotracheitis virus: Respirationsvejs infektion. Næse og øjenflåd, nysen. Killinger kan dø.

Calicivirus:
Virus infektion. Ligner rhinotracheitis og forekommer tit samtidig.

Borrelia vaccination

Nu er det blevet  muligt at vaccinere hunde mod Borrelia infektion.

Borreliose eller Lyme disease er en sygdom, som overføres gennem bid af en inficeret skovflåt. Borreliose er en farlig sygdom, som kan overføres til både dyr og mennesker. Hos hunde forårsager sygdommen træthed, feber, ledsmerter, halthed og tab af appetit.  Sygdommen kan være snigende og problematisk.

Hundene kan vaccineres fra 12 ugers alderen. Basisvaccination består af 2 vacciner med 3 ugers interval. Årlig revaccination anbefales for at bevare immuniteten, lige før skovflåt-sesonen, dvs. i det tidlige forår. Vaccinen kan ikke gives samtidig med andre typer vacciner. Vaccinen gives til klinisk raske dyr. Drægtige og diegivende frarådes  vaccination.

Vaccinen har ingen effekt på Borrelia, hvis hunden  allerede er smittet.  Vaccinen forebygger  sygdommen ved fremtidige flåteangreb, idet den forhindrer flåten i at overføre Borrelia til hunden.

Skovflåter kan smitte med andre sygdommer end Borrelia, husk derfor at forebygge flåtangreb med de almindelige flåtbeskyttende midler.

Da flåten skal være mindst 50 timer på angrebne dyr for at overføre borreliose, skal man hyppig inspicerer hund for flåter og fjerne dem.

Rabies, Hundegalskab

Hunde og katte kan vaccineres mod rabies ved 12 ugers alderen og er et krav ved rejser. Der skal vaccineres min. 21 dage inden forventet rejse, før vaccinen er gyldig. Den er herefter gyldig i 3 år undtagen hunde vaccineret før de fylder 1 år. Her er gyldigheden derimod 1 år, og herefter 3 år på de efterfølgende.
Rabies er en virus infektion i nervesystemet. Spredes af og til (heldigvis sjældent) fra den tyske rævebestand til danske ræve. Ræven ændrer adfærd og bliver frygtløs og aggressiv. Virus spredes med spyt og bid. Findes lejlighedsvis hos flagermus. Sygdommen kan angribe alle pattedyr, inklusiv hunde og mennesker.

Sygdommen har et dødeligt forløb og er derfor meget frygtet. Det offentlige system, dvs. kreds-dyrlæger, fødevarestyrelsen, dyrlæger, jægere, folk med tilknytning til vildt, er altid meget på vagt over for denne sygdom.

Kom i kontakt med os

Vil du i kontakt med os? - udfyld kontakt formularen eller ring på: