Vaccination og ormekur​

​Vaccination af kat afhænger for mange ejere af, om det er en udekat eller indekat. Dog anbefaler vi i klinikken at vaccinere katte uanset om det er indekat eller udekat. Vaccination af kat har til formål at beskytte katten mod forskellige virusinfektioner.

​Hvilke virus vaccinationer beskytter vaccinen imod?

Hos Lindevang Dyreklinik vaccinere vi med den vaccine, der hedder: Leucofeligen.

Denne vaccination beskytter mod:

Calici virus (=katteinfluenza). Forårsager infektion af luftvejene og mundhulen

Herpes virus forårsager infektion af luftvejene og af øjnene

Parvo virus (=”kattesyge) giver meget slem infektion af mave-tarm kanalen hos kat, og ender i mange tilfælde med død

Leukæmi virus giver blodmangel og kan udvikle sig til kræft

Vi anbefaler også ejere, alt efter hvor de bor og om de har en udekat eller indekat, at vaccinere katten mod rabies.

Hvornår skal min kat vaccineres?

Killinger får maternelle antistoffer via råmælken og er oftest beskyttet i 11-12 uger. Vi vælger at vaccinere killinger, når de er henholdsvis 8, 12 og 16 uger. Herefter skal de vaccineres igen ved 16 måneders alderen, og fortsat en gang om året.

Er der bivirkninger ved vaccinationen?

Hos killinger kan der forekomme træthed og appetitløshed. Hos både killinger, men også voksne katte, kan der forekomme kløe og hævelse i det område, hvor indstikket er foretaget. Hævelsen kan være persisterende i flere uger efter indstikket.

I meget sjældne tilfælde, kan der forekomme anafylaktisk shock, hvor ejer skal kontakte os med det samme

Hvorfor giver man ormekur?

Både udekatte og indekatte har stor sandsynlighed for, at blive smittet med orm. Udekatte har muligheden for at blive smittet med flere forskellige typer af orm – ring til os for snak om smitte og behandling: 36 31 31 37

Hvad gør jeg, hvos jeg ser orm fra min kats opkast eller afføring?

Ormekur er receptpligtigt, hvilket betyder at det ikke kan købes på apoteket som håndkøbsmedicin. Derudover et det grundet lovgivningen nødvendigt, at vi tilser din kat og stiller diagnosen, selvom du har både video og billede af kattens orm. Vi anbefaler at I kommer til klinikken med katten, hvor dyrlægen vil udføre en minikonsultation, og efterfølgende udskrive en recept på ormekur, som I kan hente på apoteket.​