​Vaccination til hunde

​Har du lige fået en hvalp på ca. 9 uger, så er den højst sandsynligt vaccineret som 8 uger gammel fra opdrætteren. Hvalpe har fået antistoffer af moderen gennem modermælken, men når hvalpen bliver cirka 8 uger, så er antistoffernes kapacitet til at beskytte hvalpen ikke effektiv nok, hvorfor man vaccinere, når hvalpen er 8 uger. Hvalpen vaccineres igen som 12 uger gammel og som 16 uger gammel. Herefter vaccineres hvalpen igen, når den er 6 måneder gammel, og 12 måneder gammel.

​Når hvalpen bliver et år, og får sin vaccine som 12 måneder gammel, så skal den vaccineres en gang hvert år. Vi følger retningslinjerne fra Dyrlæge Foreningen – Universitetshospitalet.​

Det er op til ejer selv, om ejer vil have vaccineret hunden eller ej. Der er nogle forskellige forhold, såsom race og hvor hunden bor, der prædisponerer for, hvorfor hunden skal have et vaccineboost, hvilket dyrlægen vil snakke med ejer om.

Vaccinen vi benytter hos os, hedder DHPPi/L4. Der vaccineres for følgende sygdomme:

D: Hundesyge (=Canine distemper. Denne sygdom rammer respirationsvejene og giver altså luftvejssymptomer, men kan også medfører diarré, feber, kramper og lammelser)

H: Leverbetændelse (=Canine hepatitis. Denne sygdom giver smerter fra maven, opkast, feber, og man kan observerer at hunden får gule slimhinder i øjne og mund, og eventuelt gullig i huden)

P: Parvovirus (Denne virus giver ekstrem diarré, men er også en del af kennelhostekomplekset, som rammer luftvejene)

Pi: Parainfluenza (Denne virus er en del af kennelhoste komplekset, som rammer luftvejene)

L4: Leptospirose (En sygdom der rammer nyrer og urinveje. Sygdomme er en zoonose, hvilket betyder at det kan smitte fra dyr til mennesker)

En vaccination der er nødvendig i forhold til lovgivningen, er Rabies. Rejser du udenfor Danmark og rundt i Europa skal din hund være vaccineret mod Rabies. Rabies betyder hundegalskab og er en alvorlig virusinfektion, der har mange symptomer, og i værste tilfælde kan medføre død.​