Rejse med hund og kat

Hvis du skal have dit kæledyr med ud og rejse kræver det lidt forberedelse. Der gælder som udgangspunkt fælles EU-regler for indførsel af hunde og katte.
Vær opmærksom på at der kan være enkelte hunderacer, du ikke må rejse ind i andre lande med.

Der er stor forskel på, hvad det enkelte land kræver. Derfor skal du undersøge, om der er krav om særlig tilladelse i det land, du skal rejse til. Kontakt den veterinære myndighed eller den danske ambassade i det pågældende land for nærmere information. Fx koster det penge at få en tilladelse til at tage din hvalp med til Sverige, mens Italien slet ikke tillader, at du rejser dertil med en hvalp, der ikke er rabiesvaccineret. Du kan finde en oversigt over danske ambassader i udlandet på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Følgende krav stilles ved rejse til EU:

* Gyldig ID-mærkning. Mikrochip (kun FECAVA eller ISO-standard accepteres) eller læsbar tatovering for dyr mærket før 3. juli 2011. Ejer af dyret skal selv undersøge, om der forefindes mikrochipskanner på toldstedet, der ønskes benyttet.

Gyldigrabiesvaccination (skal gøres minimum 21 dage inden afrejse og været foretaget efter chipmærkning).

* EU pas til selskabsdyr (fås hos dyrlægen).

* Behandling mod bændelorm ved rejse til følgende lande:

– Norge (i løbet af 10 dage inden indrejse til Norge. Samme behandling skal gentages i løbet af de første 7 dage

efter at hunden er kommet til Norge). Behandling skal foretages hos dyrlægen og skal dokumenteres i passet.

– Storbritannien, Nordirland (UK), Irland, Malta og Finland højst 120 timer og mindst 24 timer inden tidspunktet for den planlagte indførsel til det pågældende land. Behandling skal foretages hos dyrlægen og skal dokumenteres i passet.

Hvis du skal rejse med mere end fem dyr af arterne hunde, katte og fritter, SKAL dine dyr undersøges klinisk af en dyrlæge inden 24 timer før afrejse. Undersøgelsernes resultat må gerne stå i passet, men undersøgelserne skal også dokumenteres i et særligt veterinærcertifikat for dyrene. Veterinærcertifikatet skal udstedes af en embedsdyrlæge og er gyldigt i fire måneder fra udstedelsesdatoen. Skal I køre i bil, og er der fem eller færre hunde, katte eller fritter pr. person i bilen, skal dyrene IKKE klinisk undersøges før afrejse som ovenfor beskrevet.

Hvalpe der skal til Sverige: **OBS NYE REGLER**

Sverige accepterer ikke længere indførsel af hund som ikke er rabiesvaccineret.

(Før var det lovligt at rejse med hvalpe som ikke var rabiesvaccineret, når tæven var med)

Hvalpe kan tidligst få vaccinationen når de er 12 uger gamle. Herefter skal der gå 21 dage fra vaccinationen til indrejse i Sverige. Det betyder at man tidligst må tage hvalpe med til Sverige når de er 15 uger gammel.

Man skal melde sin ankomst til Sveriges toldvæsen.

Desuden skal dyret være ledsaget af ejeren samt have EU-pas.

Der henvises til www.fødevarestyrelsen.dk for yderligere information om rejse med dyr.

Rejse til Bornholm gennem Sverige:

Det er de samme regler som ved indrejse i Sverige.

* Kravet om behandling mod bændelorm ved transit gennem Sverige bortfaldt fra 1. januar 2012.

Kravet om blodprøve for rabiesantistoffer og ormekur ved rejse til Sverige bortfaldt 1. januar 2012.

Kom i kontakt med os

Vil du i kontakt med os? – udfyld kontakt formularen eller ring på: 3631 3137